lördag 5 februari 2022

En tillbakablick - dags att lämna över

År 2007 blev jag medlem i Socialdemokraterna i Linköping. Sedan dess har jag arbetat med stort engagemang, stolthet och glädje med de uppdrag som jag haft som representant för socialdemokraterna i Region Östergötland under de tre mandatperioderna 2011-2014, 2015-2018 och 2019-2022.

Min programförklaring för mitt politiska arbete under dessa 15 år har varit och gäller fortfarande: "Jag är övertygad om att den socialdemokratiska ideologin grundad på jämlikhet, frihet och solidaritet är avgörande för en god samhällsutveckling. Med hjälp av kunskap, tillit till varandra, hopp och framtidstro tror jag det är möjligt att bygga ett jämställt och jämlikt samhälle. Genom att öka människors hälsa och livskvalitet, minska och motverka klyftor och förbättra tryggheten för människor kan vi tillsammans utveckla ett gott samhälle."

Mitt fokus har legat på att skapa god och jämlik hälsa för medborgarna i Östergötland. Med detta som mål var jag, tillsammans med ordförande Mats Johansson (S), drivande i Socialdemokraterna i Östergötlands kommission för jämlik hälsa 2012-2013. Kommissionen involverade nio fristående och politiskt oberoende forskare och tolv företrädare för Socialdemokraterna i Östergötland och resulterade i rapporten Vägen till ett jämlikt samhälle - hälsa, välfärd och solidaritet (bild) med tillhörande handlingsplan. Kunskapsunderlaget med förslag till rekommendationer och konkreta åtgärder för jämlik hälsa är lika relevant idag som då det togs fram.

En viktig utgångspunkt för mitt arbete har varit den modell för hälsans bestämningsfaktorer som jag utvecklade med utgångspunkt från Göran Dahlgrens och Margret Whiteheads modell och som bygger på att ett jämställdhetsperspektiv utgör en plattform och utgångspunkt för att nå målet om en god och jämlik hälsa (bild).

Jag kan se tillbaka på många år av gott arbete inom hälso- och sjukvården och för östgötarnas hälsa tillsammans med mina socialdemokratiska vänner i Linköping och Region Östergötland. Jag vill därför redan nu, trots att det återstår några månader av denna mandatperiod, uttrycka ett varmt tack till alla för ett fint samarbete. Men var sak har sin tid och jag har därför valt att inte kandidera till Regionfullmäktige för Region Östergötland under den kommande mandatperiod 2023-2026. Istället vill jag lämna över till nya krafter som för socialdemokraternas politik vidare på ett framgångsrikt sätt. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar