tisdag 13 juli 2010

Min politiska vision - ett jämlikt, jämställt och solidariskt samhälle

Jag är socialdemokrat för att jag är övertygad om att den socialdemokratiska ideologin grundad på jämlikhet, frihet och solidaritet är avgörande för en god samhällsutveckling. Jag vill medverka till ett jämlikt, jämställt och solidariskt samhälle genom att öka människors hälsa, minska och motverka klyftor och förbättra tryggheten för människor. Jag tror på människors inneboende kraft och vilja att medverka till samhällets utveckling.

Jag vill som kandidat till Landstingsfullmäktige arbeta för att människors hälsa sätts i centrum för politiken och att vården upplevs som trygg och rättvis. De frågor som jag särskilt vill prioritera är:

- Hälsofrämjande – och sjukdomsförebyggande arbete
- En sammanhållen vård och vårdkedja
- Ungdomars och särskilt flickors psykiska hälsa

Med denna bild vill jag åskådliggöra hur jag ser hälsa som både
ett mål och medel för att uppnå ett jämlikt, jämställt och solidariskt samhälle. Modellen har vuxit fram utifrån den kunskap och erfarenhet som jag fått genom mitt arbete och på andra sätt. Mitt syfte är att illustrera hur ett helhetsperspektiv på hälsofrågorna kan stärka kvinnors och mäns hälsa och samhällets utveckling. Min förhoppning är att denna modell genom sin globala användbarhet ska kunna bidra till att förändra världen till det bättre. Läs gärna mer om modellen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar