tisdag 8 maj 2012

Förnyad satsning på magisterstudierna

I slutet av januari i år började jag mina magisterstudier i socialt arbete vid Campus Norrköping, Linköpings Universitet. Jag arbetade samtidigt deltid på mitt ordinarie arbete. Den första hälften av terminen bestod av en läskurs med litteratur om vetenskapligt arbete och litteratur som man kunde välja själv efter det uppsatsval som var och en gjort. Läskursen avslutades med två skriftliga redovisningar. Denna del av kursen var lärorik, då jag fick möjlighet att lära mig söka efter vetenskapliga artiklar i olika databaser, analysera vetenskapliga tidskrifters innehåll samt också intervjua doktorander och delta i en disputation. Samtidigt var det arbetsamt att försöka kombinera studier, arbete och politik.

Efter en månad med lite mindre studier och mer politik är jag nu tillbaka för en förnyad satsning på studierna i form av uppsatsarbete. Jag har valt att skriva om hur en en kognitiv behandlingsmetod som heter dialektisk beteendeterapi fungerar för patienter med självskadebeteende. Genom fokusgrupps-intervjuer är mitt syfte att bland annat belysa den behandlande personalens syn på metoden samt sitt samarbete med patienten. För att kunna fokusera på uppsatsen har jag denna gång valt att studera på heltid och jag hoppas kunna vara klar i slutet av augusti.

En reflektion så här långt är att allt tar längre tid än jag tror att det ska göra. Ovanan att studera, nya saker att lära in som databassökningar, referensangivelser och kanske framför allt ett annorlunda sätt att tänka gör att uppsatsen tar mycket tid. I mitt arbete har jag varit van vid att sammanfatta och försöka förenkla underlag och rapporter till en lagom stor mängd text. I uppsatsarbetet gäller det istället att fördjupa och problematisera och skriva utförligt.

En annan reflektion är att det vid mina 56 år tar på krafterna att bli sedd av lärare som en oerfaren person med liten kunskap. Dessutom skiljer sig Hälsouniversitetets och den filosofiska fakultetens krav och förväntningar mycket åt. Trots en del motgångar tycker jag det är roligt att studera och jag hoppas att jag så småningom ska bli klar med min magisterexamen i socialt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar