torsdag 1 november 2012

Min magisteruppsats "Att träna sig i att vara människa"

Utsikt från Campus Norrköping
I måndags la jag fram min magisteruppsats "Att träna sig i att vara människa - en kvalitativ studie om personalens upplevelse av dialektisk beteendeterapi och den terapeutiska alliansen" för examination vid Linköpings Universitet. Uppsatsen blev godkänd och jag är nu klar med det arbete som startade i januari och i tanken påbörjades för ett år sedan.

Dialektisk beteendeterapi är en kognitiv terapiform som används för att hjälpa patienter med självskadebeteende att uppnå självrespekt och ett meningsfullt liv. Enligt personalen handlar metoden om hur det är att vara människa; att träna sig i att vara människa, vilket också blev titeln för min uppsats.

Min förhoppning är att studien ska kunna medverka till bättre vård och behandling  för patienter med självskadebeteende. Mitt personliga och långsiktiga mål är att bidra med kunskap som i förlängningen medverkar till jämlik vård och god hälsa.

Vägen fram till uppsatsens godkännande har varit lärorik, men tidvis besvärlig, och jag har såväl min familj som många vänner att tacka för det stöd som inneburit att jag kunnat nå ända fram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar