söndag 17 januari 2010

Stort förtroende för hälso- och sjukvården

Ikväll såg jag dokumentären Den sköra tråden Den sköra tråden på SVT som berörde mig mycket. Jag tycker den på så många sätt visade hur bra vår hälso- och sjukvård är. Att vi har en engagerad och oerhört kunnig vårdpersonal med resurser att genomföra en vård i absolut världsklass. I detta fall handlade det om vården av för tidigt födda barn. Men det kunde lika gärna ha handlat om annan vård som t ex cancer-, hjärtsjukvård eller diabetes. Också inom andra områden har vi en engagerad och kunnig vårdpersonal med resurser att ge en mycket god vård.

Det finns som i alla sammanhang undantag, då fel begås och patienter inte får den vård som han eller hon borde ha fått. Men med få undantag kan alla känna sig trygga med den svenska hälso- och sjukvården i vetskap om att den dag jag behöver vård så får jag det.

Vi har aldrig tidigare haft så mycket resurser inom hälso- och sjukvården som vi har idag, varken till antalet personer eller ekonomiska medel. Samtidigt har den medicinska utvecklingen gjort att vi idag kan bota sjukdomar som bara för några år sedan ansågs vara obotbara.

Internationellt rankas den svenska hälso- och sjukvården som en av de allra bästa i världen både när det gäller kvalitet, produktivitet och effektivitet. Ändå finns det idag i mediadebatten och bland människor ett minskat förtroende för vården. Tillgängligheten, hur snabbt jag kan få tid hos min doktor oberoende av vad jag söker för, har kommit att bli det centrala. Väntetiderna har därmed i mångt och mycket blivit det som hälso- och sjukvården bedöms utifrån.

Jag vill vända på detta synsätt och istället betona helheten och det resultat som hälso- och sjukvården producerar. Jag vill lyfta fram att vårdpersonalen är mycket kompetent och engagerad, att vi får väldigt mycket vård för varje skattekrona och att vi har ett hälso- och sjukvårdssystem som innebär en jämlik tillgång till vården.

Med detta inlägg skulle jag vilja bidra till en debatt där hälso- och sjukvården bedöms ur detta bredare perspektiv. Samtidigt vill jag föra fram att jag anser att det är det hälso-och sjukvårdssystem som vi har haft de senaste åren som har lett fram till denna goda vård. Ett förändrat system ger också andra resultat. Som både landstingsanställd och patient vid flera tillfällen, vill jag avsluta mitt inlägg med att säga att mitt förtroende för hälso- och sjukvården är mycket stort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar