söndag 14 februari 2010

Sociala medier och ett tack till Anna

Jag har lyssnat och läst om de sociala mediernas betydelse i den kommande valrörelsen. Partiernas åsikter om dess påverkan går isär och varierar från stor till ingen betydelse alls. Själv tror jag att det med hjälp av de sociala medierna går att skapa intresse för och väcka debatt kring politiska frågor, vilket är en viktig del i valrörelsearbetet.

Bland artiklarna om de social mediernas påverkan läste jag om en forskare vid Universitetet i Stanford som funnit att för varje timme vi tillbringar vid datorn, minskar mellanmänsklig interaktion med nära 30 minuter. Det gäller alltså att använda de sociala medierna på ett strategiskt och måttfullt sätt för att de ska vara verkningsfulla och inte gå ut över det personliga mötet, som jag ändå tror är bäst i valet mellan dessa.

Nu när jag skriver om sociala medier vill jag passa på att tacka min dotter Anna för den hjälp jag har fått med min blogg och andra medier. Utan Anna hade jag själv inte kunnat ta steget in i de sociala mediernas värld med alla dess möjligheter.

1 kommentar:

  1. Birgitta!
    Själv kurar jag gärna hemma på kvällar och helger och har i flera år letat och skrivit i olika forum på nätet. Jag skulle inte orka knacka dörr och inte heller dra runt på torgmöten, så nätet passar mig rätt bra. Hämtar kraft och argument bland "de våra" och sprider ut här och där... /ingridcarlsson

    SvaraRadera