söndag 28 februari 2010

Mitt politiska arbete - en bakgrund

Jag blev medlem i Socialdemokraterna i Linköping i februari 2006. Som medlem kan man delta i partiarbetet på flera olika sätt. Jag har valt att engagera mig i två föreningar - S-kvinnor och Knoppen. Jag har suttit i styrelsen för S-kvinnor i Linköping sedan 2007 och för S-kvinnor i Östergötland sedan 2009. Vid årsmötet i februari valdes jag till vice ordförande och till valledare för S-kvinnor i Linköping. Mitt första uppdrag fick jag 2008 som ersättare i Linköpings kommuns fastighetsbolag Sankt Kors AB. Jag har även deltagit i några arbetsgrupper som skrivit fram vår politik inför valet i höst.

Genom mitt uppdrag, föreningsarbetet och de partigemensamma mötena har jag fått möjlighet att komma in i det politiska arbetet på ett bra sätt. I somras bestämde jag mig därför att kandidera till Landstingsfullmäktige och till min glädje blev jag nominerad till plats 10. Detta innebär att jag har en god chans att få delta i landstingspolitiken under den kommande mandatperioden.

Politiskt arbete kräver en hel del tid och jag avsätter i snitt två kvällar per vecka och varannan vecka antingen en lördag eller söndag för att vara med på olika möten och aktiviteter. Allt mitt arbete bedriver jag på min fritid utan ekonomisk ersättning med undantag av mitt uppdrag i Sankt Kors. Dessa sammanträden ligger på eftermiddagstid fyra gånger per halvår och då får jag ersättning för förlorad arbetstid samt ett arvode på ca 500 kr/möte.

Med detta som bakgrund är min ambition att återkommande beskriva mitt politiska arbete inför valet 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar