tisdag 2 mars 2010

Att vara tvilling

Jag är en av alla tvillingar som finns med i det Svenska Tvillingregistret, vilket är världens största tvillingregister innehållande mer än 170 000 tvillingar. Det unika registret grundas främst på Sveriges långa folkbokföringstradition samt att det har funnits stort intresse hos tvillingar att delta i forskning. Samarbetet har resulterat i många vetenskapliga studier och publikationer om miljömässiga och ärftliga faktorer för cancer, hjärt-kärlsjukdomar samt frågor om hur vi mår, tycker och tänker. Den studie som jag deltar i nu genom Karolinska Institutet vänder sig till tvillingar födda mellan 1943 - 1958 och syftar till att bättre förstå sjukdomar, egenskaper och beteenden.

Mellan 1 och 2 procent av alla födslar är tvillingfödslar. Dessa utgörs till 1/3 av enäggstvillingar, 1/3 av samkönade tvåäggstvillingar och 1/3 av olikkönade tvåäggstvillingar. Kvinnor, men inte män, som själva är enäggstvillingar får i något högre utsträckning barn som är enäggstvillingar än andra kvinnor. På samma sätt har kvinnor som själva är tvåäggstvillingar en något större sannolikhet att få barn som är tvåäggstvillingar.

Min tvillingsyster Margareta och jag är tvåäggstvillingar. Margareta har tre barn och jag har två, men ingen av oss har fått tvillingar. Margareta och jag har vuxit upp tillsammans och bor också nära varandra som vuxna. Vi har alltid haft nära kontakt och för mig har det varit ett stort stöd och trygghet att ha en tvillingsyster som Margareta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar