tisdag 4 maj 2010

Claes Borgström talade om jämställdhet i Linköping


På inbjudan av S-kvinnor besökte idag Claes Borgström Linköping för att tala under rubriken "Vilket parti har den bästa och vassaste jämställdhetspolitiken?. Claes Borgström är jurist och arbetar som advokat sedan många år. Under 2000-2007 var Claes jämställdhetsombudsman (JÄMO) och sedan 2008 är han jämställdhetspolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

I mitt arbete inom landstinget har jag arbetat med jämställdhetsfrågor i olika omgångar. Jag har bl a varit med om att utarbeta policy och handledningsplaner för landstingets jämställdhetsarbete samt genomföra mentorskapsprogram. I samband med detta arbete har jag vid två tillfällen haft förmånen att få lyssna på Claes Borgström och alltid blivit imponerad av hans sätt att beskriva jämställdhetsarbetet och dess betydelse. Bland annat minns jag att han alltid poängterade att jämställdhet är en kunskapsfråga, inte en åsiktsfråga. Han sa också att jämställdhet är något som måste erövras varje dag och aldrig kan tas för given.

Jag blev därför väldigt glad när Claes tackade jag till S-kvinnors inbjudan att komma till Linköping. Vi var ca 35 deltagare som lyssnade och diskuterade jämställdhetsfrågor med honom under kvällen. Jag blev stärkt och glad över hans beskrivning av jämställdhetsfrågornas betydelse även denna kväll. Särskild glad blev jag att höra honom beskriva hur jämställdhetsfrågorna måste ses ur ett helhetsperspektiv och integreras i alla politikområden.

Vi är många som anser att jämställdheten har tagit ett steg tillbaka under denna mandatperiod. Jämställdheten har blivit en fråga för familjen och individen. Jag tycker det är viktigt att återföra jämställdhetsfrågorna till samhällsnivån. Att arbeta med strukturer och på så sätt skapa förutsättningar för ett jämställt samhälle. Att ge kvinnor och män samma makt att forma samhället och sina egna liv. Denna kväll tog jämställdhetsfrågorna ett stort steg framåt med hjälp av Claes Borgström!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar