torsdag 13 maj 2010

På väg till en framgångsrik integration

Jag har sedan 2005 på olika sätt arbetat med integration för nyanlända och andra invandrare. Enligt min åsikt arbetar vi i Östergötland på ett relativt framgångsrikt sätt med att möta nyanländas och andra invandrares förutsättningar och behov. Vissa områden och åtgärder fungerar bra, andra mindre bra, men i grunden finns det ett engagemang och kunnande som gör att jag vill hävda att arbetet i stort fungerar bra. Jag vänder mig därmed emot dem som säger att integrationsarbetet har misslyckats. Jag vill påstå att de som uttrycker detta inte har tillräcklig kunskap om det arbete som genomförs.

I januari fick jag möjlighet att medverka i arbetet med att ta fram en ny folder med syftet att beskriva det arbete som genomförs i Östergötland. Foldern fick namnet "På väg till en framgångsrik integration" och i denna finns länets insatser för en hälsofrämjande integration beskrivna samt åtgärder för att underlätta vägen till utbildning och arbete. (Se länken till FoU-enhetens hemsida under rubriken Aktuellt: Östergötlands integrationsarbete 2010" samt för mer information Regionförbundet Östsams hemsida "Nyanländas etablering".

För min del tycker jag det är viktigt att lyfta fram att Sveriges integrationsarbete utgår ifrån FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, som innebär att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter samt de nationella målen för integrationspolitiken som syftar till att människor, oavsett etnicitet, ska ha lika villkor och förutsättningar inom livets olika områden.

Den viktigaste utgångspunkten för integrationsarbetet anser jag vara hälsa och jag vill beskriva mitt synsätt genom attt citera ett avsnitt ur foldern:

"Människors hälsa är en ingång till frågorna om framtid, utveckling och hållbarhet. I grunden handlar det om solidaritet mellan människor och mellan nuvarande och kommande generationer. Hälsoproblem är tydligt kopplade till vilken social klass man tillhör. Ju högre inkomst och utbildning, desto större är sannolikheten för god hälsa. Hur mycket kontroll man har över sitt liv och de möjligheter man har till ett fullödigt socialt engagemang och deltagande är av avgörande betydelse för hälsan. Flertalet undersökningar visar att utlandsföddas hälsa är sämre än svenskföddas. I förlängningen innebär detta sämre möjligheter till arbete och delaktighet i det svenska samhället. "

Jag vill därför fortsätta arbeta för att hälsoperspektivet ska vara utgångspunkten för insatserna för nyanlända och invandrare på samma sätt sätt som hälsoperspektivet bör vara utgångspunkten i allt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar