söndag 20 juni 2010

Studieresa till Sydvästra England - den andra dagen

Som en del i EU projektet "Healthy Regions - when well-being creates economic growth" gjorde jag tillsammans med några kollegor en studieresa till Sydvästra England den 14-16 juni. Den andra dagen började med en tågresa från Bristol genom det vackra landskapet till Exeter i Cornwall. Därifrån åkte vi med bil vidare till Poolgoth där vi besökte "People and Garden". Detta är ett trädgårdsmästeri som också är ett dagcenter för människor med olika funktionshinder. Målet är att erbjuda känslomässigt och fysiskt goda villkor genom trädgårds- och gruppaktiviteter i en verklig miljö.


Arbetet grundar sig på följande värderingar:

We believe that gardening can help you achieve a sense of well-being, satisfaction and self-worth. We believe that gardening can help you feel good about yourself.

We believe that everyone has the right ;

  • to lead a fulfilling life
  • to be treated with dignity and respect
  • to make choices and decisions about their own life
  • to be valued by others

We respect that all people, including our organisation, and its service users, have the right to exercise the power of choice.

Engagemanget och kunskapen hos de fyra som driver verksamheten och de anställdas glädje och engagemang imponerade mycket på mig. Jag kände att jag förstod vad respekt och bemötande av människor med olika förutsättningar kan betyda och jag lämnade verksamheten med ödmjukhet inför våra olikheter som människor.

Läs mer om verksamheten på denna länk till People and Garden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar