fredag 29 juli 2011

Sommarminnen

Efter fem veckors ledighet närmar sig min semester sitt slut.
Första veckan tillbringade jag med familjen i Skåne med besök hos vänner på Österlen och i Helsningborg. Goda vänner, sol och bad förgyllde dessa dagar.


Efter denna vecka följde Almedalen som för mig är en höjdpunkt under året och så blev det också denna gång. Dagarna därefter har innehållit en blandning av trädgårdsarbete, städning av förråd och hus, golfspel och några ytterligare resor inom Sverige.

En av resorna var den nu årliga Östgötaresan tillsammans med mina syskon med familjer. Med utgångspunkt från Linköping åkte vi till Omberg (foto) där vi besökte Rökstenen och Röks kyrka, Alvastra kloster, Västra väggar och Ombergs naturrum. Efter lunch i Borghamns hamn fortsatte vi till Motormuseet i Motala för att sedan avsluta dagen i Bastedalen med middag och promenad i den vackra och rofyllda Kinaparken (foto). Östergötland är verkligen vackert och har så mycket att erbjuda som turistmål.

Andra resor som vi gjort har gått till Stockholm och till Kaggebo på ostkusten. Att se familjeteatern Klas Klättermus i Gamla Linköping tillsammans med barn och barnbarn var också det en höjdpunkt under sommaren.

När jag ser tillbaka på mina semesterveckor, så har de präglats av en fin blandning av resor, praktiskt arbete och förströelse som också gett tid för återhämtning efter arbetsåret mentalt och fysiskt. Det som jag dock kommer att minnas mest från sommaren är terrordåden i Oslo och på Utöja den 22 juli. Få händelser har påverkat mig så mycket och jag känner stor sorg och smärta överdet som hänt (se inlägg När tiden stannar).

Det gäller nu att dra lärdom av dessa händelser och på bästa sätt arbeta vidare för att stärka demokratins förutsättningar och minska människors ökande utsatthet. Hösten väntar med många utmaningar och glädjeämnen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar