söndag 24 juli 2011

När tiden stannar

När tiden stannar blir världen inte sig lik mer. När det inte går att finna svar på det oförklarliga vänds tankarna inåt och känslorna får ta överhanden. Sorg, lidande och förtvivlan har präglat dagarna efter de fruktansvärda händelserna i Norge. Samtidigt ser vi den kraft som finns i människors vilja till gemenskap och att stå upp för det goda i samhället. Att som statsminister Jens Stoltenberg, i den svåraste av stunder, kunna formulera att det är mer av demokrati, öppenhet och humanitet som är svaret känns stort och viktigt. Lika viktiga är orden från den flicka han citerade i Domkyrkan idag - "om det finns en person med så mycket hat tänk då hur mycket kärlek vi kan visa tillsammans."

Jag har som andra världen över känt sorg och förtvivlan över terrordåden. Jag har försökt att bearbeta händelserna genom att följa SVT:s fina rapportering, lyssnat till högmässan i Oslos domkyrka, promenerat i naturen för lugn och stillhet. Mitt politiska engagemang känns idag om möjligt ännu viktigare.

Med bilderna som jag tog idag vill jag säga att vi inget vet om vad som väntar oss, hur vår väg genom livet ser ut. Låt oss därför göra det bästa vi kan för varandra varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar