fredag 29 juli 2011

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!


Ingen kan göra allt, men alla kan göra något! Terrordåden i Oslo och på Utöja den 22 juli 2011 har skakat om människor i Norge och Norden och påverkat en hel värld. Få händelser har gjort så starkt intryck på mig personligen och jag känner fortfarande stor sorg och smärta över det som hänt (se När tiden stannar).

Tidningar, TV och radio fylls nu av analyser och diskussioner om det som skett och hur man bör gå vidare. Jens Stoltenbergs svar att det är genom mer öppenhet, demokrati och humanitet som vi ska ta oss an den nya situationen är oerhört väsentlig. Ord såväl som handlingar är viktiga för att komma vidare.

I det politiska arbetet gäller det att dra lärdom av det som skett och på bästa sätt arbeta för att stärka demokratins förutsättningar. Det gäller här att se människors ökande utsatthet och utanförskap i den sociala utvecklingen, i hälso- och sjukvårdens utveckling, skolan och i välfärdssystemet i stort. Känslan av trygghet, tillit och delaktighet är avgörande för vår samhällsutveckling.

Jag är stolt över att vara socialdemokrat och de värderingar som socialdemokratin står för, stolt över att vara politisk aktiv. Men man behöver inte vara politiskt aktiv för att bidra till ett bättre samhälle. Alla kan bidra genom att respektera varandras olikheter och förutsättningar (inom etiskt försvarbara gränser). Alla kan bidra genom att respektera politiskt arbete och förtroendevalda vars engagemang, på olika sätt, grundas på en vilja att förbättra samhället. Alla kan bidra genom konstruktiv kritik.

När jag känner mig osäker på vilka resultat jag når och kan nå i mitt politiska arbete får jag kraft från familj, vänner och andra jag mött som sagt, att det är bra det jag gör, att det är viktigt att jag är politiskt aktiv, att de vill att jag fortsätter. Jag är säker på att det är så för många förtroendevalda. Så igen, vi kan alla bidra på på något sätt. Varje enskild människa är en viktig del i vårt samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar