onsdag 6 juli 2011

Mina dagar i Almedalen 2011

För fjärde året i rad har jag haft förmånen att få delta i Almedalsveckan, denna gång under veckans andra och tredje dag. Almedalen började 1968 med ett tal av Olof Palme. 43 år senare, 2011, innehåller veckan nästan 1500 seminarier, 900 journalister och 10 000 besökare.

Precis som tidigare blev dagarna mycket givande för min del. Detta mycket tack vare Fjärde Storstadsregionens och Marknadsbolagets fina arrangemang. Om möjligt var "Efterfrågat" där Göran Gabrielsson och Erik Blixt intervjuar den partiledare som talat under kvällen, populärare än någonsin.

Under de två dagarna deltog jag i följande intressanta seminarier:
- En kunskapsbaserad hälsopolitik! (Forum for Health Policy)
- Klimat i politiken inför Världstoppmötet i Rio 2012 (Högskolan på Gotland)
- Politiskt ledarskap i förändring - vad säger forskningen? (Stockholms Universitet)
- Har äldre bästa vården? (Sveriges kommuner och landsting)
- Ojämlik vård - var står vi idag? (1,6 miljoners klubben)
- Oro i världen - välfärd i Sverige (Swedbank)
- Ett närmare Sverige - utveckla järnvägen! (Fjärde storstadsregionen)

Från dessa seminarier ger jag här några fler tips på länkar till hemsidor och litteratur som jag tycker är intressanta att ta del av:
Panda.org/Energyreport - The energy report - 100% renewable energy by 2050

Utöver seminarierna deltog jag i en visning på fartyget Sigyn om hur kärnbränsleförvaringen föreslås genomföras av Svensk Kärnbränslehantering AB i Sverige.

Jag fick även information om FN:s nya kvinnoorganisation i Sverige UN WOMEN (United Nations Entity for Gender Equality and the Empowerment of Women) av ordförande Margareta Winberg.

Det är många olika saker i form av kunskap, fina upplevelser och nya kontakter som jag tar med från dessa dagar. Gladast är jag dock över att jag fick tillfälle att med en kram önska Mona Sahlin allt gott i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar