torsdag 25 november 2010

Mitt första Landstingsfullmäktige som ledamot

I går och i tisdags deltog jag som ledamot i mitt första Landstingsfullmäktige. Det kändes högtidligt att se mitt namn på namnskylten och höra det sägas vid uppropet. Jag har väntat länge på denna stund.

Första dagen ägnades till största delen åt Finansplanen och det blev en lång debatt kring denna. En dramatisk votering avgjorde till den styrande minoritetens fördel. Dramatisk så till vida att Sverigedemokraternas val var osäkert och genom att en Miljöpartist överraskande röstade mot det rödgröna förslaget. Läs gärna mer om dagen på Anna Larssons blogg.

Kvällens middag var trevlig med avtackning av många ledamöter som slutat sitt uppdrag i Landstingsfullmäktige, underhållning i form av fin jazzmusik och ett roligt tal av landshövding Elisabeth Nilsson.

Under den andra dagen togs beslut om val till styrelsen, nämnder, beredningar m m. Höjdpunkten under dagen var utdelningen av landstingets kulturstipendier där vi bl a fick lyssna till violinisten Lovisa Ehrenkrona (foto). För fyra år sedan var det jag som tjänsteman som arbetade fram förslagen till stipendiater till den politiska grupp som skulle besluta om dessa. Denna gång fick jag som politiker se och lyssna till utdelningen. Mina olika roller under åren har varit särskilt tydliga dessa dagar.

Nu har mitt politiska uppdrag börjat på riktigt och det känns inspirerande, viktigt och förtroendefullt.

1 kommentar: