tisdag 22 februari 2011

Priset för att äta sig mätt

"De globala matpriserna har aldrig varit högre. I Tunisien och Egypten eldade prischocken på en redan explosiv situation. Men varför stiger priserna? Hur allvarlig är situationen? Vilka blir konsekvenserna?" Dagens Arena har ställt frågorna till Annika Söder, undergeneraldirektör på FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO och hennes svar presenterades i artikeln "Priset för att äta sig mätt" den 18 februari 2011.

Min sammanfattning av artikeln på dessa viktiga frågor blir genom några av journalistens frågor och Annikas Söders svar:

"Om vi tittar på de långsiktiga faktorer som du nämner så verkar det inte se så ljust ut: stigande oljepris, konkurrens om odlingsmark, klimatförändringar, ojämlika (mitt tillägg) förutsättningar för handel, ökad spekulation och köttkonsumtion…?

– På lång sikt vet alla vad vi måste göra. Vi måste odla mer mat i fattiga länder, ta bort jordbrukssubventionerna i den rika världen och ta itu med klimatförändringarna...

Kommer ännu större förändringar att krävas?
– Till syvende och sist är det ju upp till medlemsländerna. Regeringarna och de befolkningar som väljer dem måste vara modiga. Om alla i världen ska kunna försörja sig, äta sig mätta och ha en hyfsad levnadsstandard så kommer det att krävas att vi, i den rika världen, gör vissa uppoffringar.

Det är ju samma diskussion som i klimatfrågan, frågorna är intimt förknippade. Två globala ödesfrågor, helt enkelt."

Jag vill lyfta fram denna artikel eftersom jag ser fattigdomsbekämpning och klimatfrågan som våra stora globala utmaningar. Det finns säkert fler och andra förklaringar till varför matpriserna stiger än de som Annikas Söder anger, men jag tror att hennes bedömning utgör en viktig utgångspunkt i arbetet med att bekämpa fattigdom och skapa goda livsvillkor i alla delar av världen. Jag vill också se en ökad debatt om dessa frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar