söndag 29 augusti 2010

Hur jämställt är Sverige egentligen?

Idag skulle jag vilja, genom att citera en dialog mellan Erik Blixt och "Mats Knutsson" i dagens avsnitt av Public Service, ställa frågan - Hur jämställt är Sverige egentligen?

Så här låter dialogen:
"Erik Blixt: Hur tycker du Mona Sahlin klarade utfrågningen?
"Mats Knutsson": Mycket bra. Mona är en utomordentligt skicklig politiker. Hon lägger sina ord väl. Hon är alltid lika rak, klok och tydlig. Inte heller är det något fel på politiken i sak. Hon har på kort tid lyckats ena oppositionen kring ett starkt program, vilket framgick tydligt av hennes insats ikväll.
Erik Blixt: Så det blir toppbetyg med andra ord?
"Mats Knutsson": Nej det blir det inte för det är ju Mona vi talar om. Det vet ju alla att det inte spelar någon roll vad hon säger eller hur väl hon säger det. Så länge det är hon som pratar är det ingen som bryr sig."

Jag ställer min fråga med utgångspunkt från att Mona Sahlin aldrig i media eller i samtal beskrivs med de första meningarna i denna dialog och beror det i så fall på att vi inte vill se en kvinnlig statsminister? Jag tror att orsaken ligger just i vår ovana att se kvinnor som ledare och att vår bild av en statsminister är en man. Sverige som anses som ett av världens mest jämställda land har därmed enligt min mening inte kommit särskilt långt när det gäller verklig jämställdhet mellan män och kvinnor.

Läs gärna Liza Marklunds artikel Hon bryter mot normerna, där Marklund också beskriver detta förhållanden.

Jag vill här upprepa "Mats Knutsson" första utlåtande och sprida denna bild av Mona Sahlin. För mig är den rätt i alla avseenden:

"Mona är en utomordentligt skicklig politiker. Hon lägger sina ord väl. Hon är alltid lika rak, klok och tydlig. Inte heller är det något fel på politiken i sak. Hon har på kort tid lyckats ena oppositionen kring ett starkt program, ..."

1 kommentar: