måndag 30 maj 2011

Min debattartikel "Ett framgångsrikt jämställdhetsarbete"

Idag har jag haft glädjen att få min debattartikel "Ett framgångsrikt jämställdhetsarbete" publicerad av Norrköpings Tidningar (NT).

I grunden handlar jämställdhet om god hälsa och livskvalité. För att nå jämställdhet mellan kvinnor och män krävs insatser på strukturell nivå. Ökad jämställdhet nås med systematiskt och långsiktigt arbete byggd på kunskap, mod och hopp om en mer jämställd värld.

Här kan du läsa fortsättningen på min artikel: Som förtroendevald för Socialdemokraterna är jämställdhetsfrågan en stor drivkraft i mitt arbete. I FN:s deklaration om mänskliga rättigheter fastslås att: ”Alla människor är födda fria och lika i värde”. I Sverige är målet för jämställdhet att ”Kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv”. Demokrati betyder folkmakt och inget samhälle kan lösa individuella mänskliga rättigheter om man inte löser jämställdhetsfrågan. Detta menar jag är utgångspunkten för allt jämställdhetsarbete. Jag anser att det är uppenbart att samhället har skillnaden mellan könen som utgångspunkt och att den går rakt igenom klassperspektivet.

I Sverige har regeringen privatiserat jämställdhetsfrågan och lagt ansvaret för denna på individen. Jag anser att det istället är insatser på strukturell nivå som bör genomföras. I grunden handlar jämställdhet om hälsa och livskvalité, att kunna försörja sig och sin familj och att kunna leva ett liv med goda levnadsvillkor.

I såväl ett globalt som nationellt perspektiv innebär ett effektivt och framgångsrikt jämställdhetsarbete att arbeta mot fattigdom, våld och sexhandel och för en bättre klimatpolitik. Andra insatser handlar om:
- Satsningar på välfärden för att återskapa ett värdigt välfärdssystem.
- Investeringar i utbildning för nya arbeten.
- Förbättrad föräldraförsäkring i form av en tredelad föräldraförsäkring.
- Bättre arbetsvillkor genom rätt till heltid och möjlighet till deltid samt lika lön för lika arbete.
- Kvotering till styrelser och nämnder.

Det finns många olika arbetssätt, perspektiv och utgångspunkter i jämställdhetsarbetet. De insatser som jag nämner här är de som jag anser ger verklig effekt. Det går att förändra och det går att uppnå ökad jämställdhet med systematiskt, långsiktigt och tålmodigt arbete byggd på kunskap, mod och hopp om en mer jämställd värld."

Birgitta Larsson
S-Kvinnor i Linköping

1 kommentar: