söndag 1 maj 2011

Vi måste våga lyfta blicken

Denna vecka har Landstingsfullmäktige i Östergötland haft sammanträde. Årsredovisningen 2010 var den stora frågan för mötet. Från Socialdemokraternas sida framfördes skarp kritik mot de stora ekonomiska underskotten i vården verksamhet, om den svaga medarbetarpolitiken och den dåliga måluppfyllelsen när det gäller tillgänglighet till vården. Flera viktiga medborgarförslag och interpellationer diskuterades också under mötet.

Denna gång gjorde jag mitt första framträdande från talarstolen, det s k jungfrutalet. Jag tog upp landstingets internationella delaktighet, vilket var kort beskrivet under Förnyelseperspektivet i Årsredovisningen. Min utgångspunkt i talet var det som jag beskrev i mitt inlägg om EU strategin Europa 2020. I mitt tal pratade jag för vikten av att Landstinget i Östergötland deltar aktivt i EU:s arbete och strategin Europa 2020. Jag menade att vi bör koppla EU:s mål till Östergötlands mål för tillväxt och utveckling för att utvecklas framgångsrikt. Jag avslutade med följande ord: "Vi måste tänka globalt och se oss som en del i en helhet. Vi måste våga lyfta blicken."

Det känns bra att ha genomfört mitt första tal och att jag denna första gång fick möjlighet att prata om internationell delaktighet upplever jag som särskilt positivt.

(Inom några dagar kommer Landstingsfullmäktiges möte att kunna ses på webben (www.lio.se).)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar