söndag 20 mars 2011

Att se det lilla i det stora och det stora i det lilla

Ibland får jag möjlighet att höra på Tankar för dagen på P1. Denna vecka lyssnade jag bland annat på Tomas Brytting som pratade om hur jag som människa ska kunna ta till mig nyheter som Japans jordbävning och tsunami, inbördeskrig och blodiga uppror, våldtäkter och diskriminering.

Detta har jag själv funderat på under de senaste månadernas katastrofer av olika slag. Tomas Brytting menade att vi som är så lyckligt lottade att inte vara drabbade har tid att känna och tänka efter. Vi ska fortsätta tro att det goda måste vara möjligt, att det räcker att göra så gott man kan och att det inte finns något krav på att försöka göra det omöjliga.

Tomas Bryttings syfte var att beskriva att vi ska försöka "Se det lilla i det stora och det stora i det lilla". Det kändes bra och förtröstansfullt att lyssna till dessa råd och tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar