onsdag 9 mars 2011

Internationella kvinnodagen - förhoppningar om fred och jämställdhet

Igår deltog jag i tre arrangemang i Linköping för att fira Internationella kvinnodagen. På lunchen gick jag i RFSU:s och Unite for Womens gemensamma barnvagnsparad för att stödja kampen mot den stora mödradödligheten i världen (foto). 1000 kvinnor dör varje dag på grund av osäkra aborter och bristande mödravård, vilket är helt oacceptabelt. I skriften "Mödradödlighet ur ett svenskt historiskt perspektiv och nutidens globala" av Christina Rogala, RFSU finns en beskrivning av orsakerna till mödradödlighet och hur den kan minskas. Frågan om mödradödligheten är viktig att fortsätta uppmärksamma.

Under lunchen deltog jag också i manifestationen i Baptiskyrkan (foto) där landshövding Elisabeth Nilsson pratade tillsammans med präst Pernilla Myrelid och Kerstin Bergeå, Kristina Fredsrörelsen. Att gemensamt sjunga sången Tro av Marie Fredriksson och lyssna till varma och kloka ord från de medverkande kändes starkt. Jag avslutade dagen med att besöka Östergötlands länsmuseum och där lyssna till Amnestys och Linköpings tjejjourers viktiga arbete.

Det blev en fin och stark dag som ingav förhoppningar om en bättre och mer jämställd värld. Vi är många, både kvinnor och män, som vill arbeta för fred, vänskap och jämställdhet och vi kan göra det på så många olika sätt. Orden som framfördes i Baptistkyrkan i bönen "...ge oss mjuka händer och varma hjärtan.." går rakt i mitt hjärta varje gång jag hör dem och ger mig hopp om att det går att förändra även i en värld där krig ofta ses som ett medel för frihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar