onsdag 9 mars 2011

Att vilja förändra

Ikväll har jag sett den brittiska dokumentären "Tillbaka till Afghanistan" där flickors och kvinnors stora svårigheter att leva ett självständigt liv beskrevs. Våld, misshandel och andra sorters förtryck leder till att många kvinnor vill ta sitt liv genom att elda upp sig själva. En del av dessa kvinnor överlever dömda till ett liv med så svåra brännskador att de inte kan gå eller längre klara sig själva. Liknande förtryck av kvinnor i Indien skildrar Karin Alfredsson i boken "Den sjätte gudinnan",vilken jag nyligen läste. I dokumentären om Margot Wallströms FN arbete beskrivs kvinnors svåra förhållanden med våld och förtryck också ingående.

Jag tror på människors godhet, men när jag ser vad människan är kapabel till i bland annat dessa skildringar finns det stunder då jag tvivlar. Mitt sätt att åstadkomma förändring är att arbeta politiskt där bloggen är ett viktigt redskap för mig att nå ut. Genom att beskriva det jag är med om hoppas jag ge inspiration och kunskap till andra att också vilja medverka till förändring för ett värdigt liv för både kvinnor och män.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar