söndag 20 mars 2011

Möte med Håkan Juholt

Igår var jag på ett möte för alla S-föreningar i Linköping. Det blev en innehållsrik, välplanerad och engagerande dag. Anna-Lena Sörenson inledde med reflektioner på det politiska arbetet sedan valet i höstas. Mats Johansson delade därefter med sig av sina erfarenheter av politiskt arbete under 30 år och 13 mandatperioder. Det var särskilt intressant att få ta del av dessa erfarenheter för mig som bara har fyra års politisk erfarenhet. Mats menade att det inte var bättre förr, att vi nu måste arbeta för mer öppenhet och se det politiska arbetet i ett brett perspektiv.

Vi hade därefter förmånen att få lyssna till Håkan Juholt, som är föreslagen att väljas till partiledare för socialdemokraterna vid kongressen den 25-27 mars. Det var mycket inspirerande att lyssna på Håkan och jag fäste mig bland annat vid hans beskrivning av den socialdemokratiska idén om social demokrati och värdeburen tillväxt. Jämlikhet och solidaritet är en förutsättning för tillväxt och det är på så sätt socialdemokratin har byggt och ska fortsätta bygga samhället.

Jag tror att vi genom Håkan Juholt kommer att få en stark partiledare. En partiledare som kommer att lyfta fram de socialdemokratiska värderingarna om jämlikhet, solidaritet och rättvisa och som tydligt kommer att beskriva att det är på dessa grunder som det goda samhället formas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar